Gambar Kaabah

Gambar  Kaabah

MEKAH

Kota Mekah terletak di bagian Barat Kerajaan Saudi Arabia di tanah Hijaz, yang dikelilingi oleh gunung-gunung, terutama di sekitar Ka'bah. Dataran rendah di sekitar Mekah ialah Batha sebelah Timur Masjidil Haram disebut perkampungan Ma' la, sedangkan Barat Daya masjid ialah Misfalah. Rasulullah S.A.W ialah warga Ma' la kerana beliau lahir dan menetap di sana sampai tiba saatnya hijrah ke Madinah. Bahkan ketika Fath Makkah ( Pembebasan Kota Mekah), Nabi S.A.W dan para pengikutnya masuk ke Mekah dari arah Ma' la.

Terdapat tiga pintu masuk utama ke kota Mekah, yaitu Ma' la (disebut juga Hujun, iaitu bukit dimana terdapat kuburan para sahabat dan syuhada) misfalah, dan syubaikah. Kota Mekah berada dalam ketinggian kurang lebih 300 m dari permukaan laut.

Keutamaan-keutamaan Mekah

Diantara keutamaan-keutamaan Mekah ialah kerana Allah telah memilihnya sebagai; (1) tempat di bangunnya rumah ALLAH ( Baitullah); (2) Kota kelahiran dan kenabian Muhammad, penutup para Rasul; (3) tempat beribadah para hambanya serta adanya kewajiban atas mereka untuk mengunjunginya, baik dari jauh mahu pun dekat; (4) tempat yang tidak boleh seorang pun masuk kedalamnya kecuali dengan kerendahan hati, khusyu, kepala terbuka dan meninggalkan segala bentuk pakaian dan perhiasan dunia; (5) tempat yang dijadikan ALLAH sebagai tanah suci yang amat, yang tidah boleh ada pertumbuhan darah; (6) tempat yang dimaksudkan untuk menghapuskan dosa-dosa masa lalu; (7) tempat yang mensyariatkan kepada manusia untuk bertawaf di Ka'bah;

Minggu, 06 Juni 2010

PENAKLUK JERUSALEM

SALLAHUDIN AYUBI (1138-1193M / 543H-598H)

Salahudin masih ingat sejak kecil bapa saudaranya mendidik dia menjadi panglima perang. Pada mulanya, semangat jihat ditanam dalam jiwanya. “perjuangan islam haya takut pada Allah. Hanya Allah berkuasa menghidupkan atau mematikan kita,” kata bapa saudaranya, panglima Asadudin syirkuwah.

Apabila salahudin 10 tahun, dia diajar ilmu bermain senjata sehingga dia mahir menggunakan pedang dan anak panah. Kemudian dia diajar cara-cara menunggang kuda sehingga dia berjata mengalahkan penunggang kuda yang lain. Apabila dia meningkat remaja, dia diajar ilmu peperangan.

Salahudin bin Ayubi duduk berehat bersama kawan-kawannya di bawah pohon kurma bagi melepaskan penat apabila selesai menjalani latihan tentera.

Kawasan itu sudah dijadikan tempat bagi melatihkan tentera Islam berperang. Sejak dari pagi mereka berada disitu. Selepas sembahyang subuh, Salahudin mengarahkan tenteranya sepaya menjalani latihan ketenteraan bagi meningkatkan kemahiran meraka menghadapi serangan musuh serta melakukan awal. Mereka hanya berehat apabila mahu mandi,makan dan sembahyang.

Cuaca petang semakin redup. Sinar matahari tidak lagi panas terik. Salahudin dan pasukan tenteranya keletihan tetapi tetap bersemangat. Ada antara mereka berbaring di baawh pohon kurma, ada pula yang bebual sambil bergelak-ketawa dan ada juga yang kelihatan duduk termenung. Di satu tempat berhampiran dengan sungai Aleppo, Salahudin bersama para pengawalnmya sedah berbincang.

sungguh indah kota Aleppo yang gterletak di dataran tanah tinggi kerana dari sana kita dapat melihatv lading kurma yang luas serta khemah dan rumah tanah liat berserakan. Ramai rakyat bernaung di bawah pemerintahan Sultan Nuruddin Mahmud zanky,” kata Bahaudin, sahabat baik salahudin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar